Ohjeita onnellisuuteen

onnellien nainen niityllä lintujen kanssa

Tavoilla on väliä

Onni riippuu ihmisestä. Jollekin se on sisäistä rauhaa ja tasapainoista elämää, toiselle uuden kokemista ja unelmien tavoittelua. Onnen muodosta riippumatta onnellisempi elämä on aina tavoitettavissa. Tämä johtuu siitä, että onnellisuudessa on paljon kyse tavoista.

Tavoilla on merkitystä, hyvässä ja pahassa. Huonosta tavasta voi olla vaikea päästä irti. Monet eivät kuitenkaan tiedosta sitä, että hyvät tavat voivat iskostua samaan tapaan. Hyvät tavat osana jokapäiväistä rutiinia ovat tehokas tapa tuoda tyytyväisyyttä elämään.

Tapoja muuttamalla voi muuttua onnellisemmaksi, vaikkei siltä aina tuntuisikaan. Ohessa joitain hyviä tapoja, joita voit lisätä omaan arkeesi. Muista kuitenkin, että onni riippuu ihmisestä; jos jokin seuraavista ei toimi sinulle, ei hätää – voit aina kokeilla jotain muuta!

1. Hymyile

Onnellinen tuppaa hymyilemään. Mutta hymyilevä tuppaa myös olemaan onnellisempi. Hymyileminen vapauttaa dopamiinia, onnen tunnetta tuottavaa hormonia.

Sitä ei kuitenkaan tarvitse kulkea ympäriinsä tekovirne naamallaan. Seuraavan kerran kun tunnet itsesi hieman alakuloiseksi, kokeile hymyillä hieman peilin edessä. Se voi piristää.

2. Liiku

Liikunta ei ole hyväksi vain keholle, vaan myös mielelle. Säännöllinen fyysinen aktiviteetti vähentää stressiä, ahdistuneisuutta ja masennuksen oireita sekä lisää tyytyväisyyden tunnetta.

Jopa pieni liikunnan määrä voi auttaa. Mitään varsinaisia kuntotavoitteita ei tarvitse, ellei sitä esim. halua myös laihtua. Joka tapauksessa ylikuormitusta tulee välttää. Jos olet verrattain huonossa kunnossa, kokeile vaikka pientä kävelylenkkiä iltaisin, joogaa aloittelijoille tai venyttelyä iltaisin/aamuisin. Myös esim. tanssiharrastus on erinomainen tapa liikkua ja samalla tutustua uusiin ihmisiin.

3. Nuku tarpeeksi

Riittävä uni on yksi tärkeimmistä tekijöistä ihmisen hyvinvoinnille, niin fyysisesti kuin henkisesti. Aikuinen ihminen tarvitsee keskimäärin 7-8 tuntia untia joka päivä. Jatkuva torkkuilun tarve tai väsymyksen olo on selvä merkki levontarpeesta (vanhetessa tosin yleinen aktiivisuus voi laskea).

Unenlaatua, -saantia ja määrää voi kehittää mm. hyvällä sängyllä/patjalla, viileällä ja rauhaisalla makuuhuoneella, säännöllisellä unirytmillä (myös viikonloppuisin) sekä unipäiväkirjalla. Syömistä ja juomista kannattaa varoa ennen nukkumaanmenoa, itse tykkään vain juoda Restorate-juoman aina ennen nukkumaanmenoa.

Jos mikään ei tunnu auttavan eikä hyvää unta saa, kannattaa kysyä neuvoja lääkäriltä.

4. Huomio syömisen vaikutus

Kaikki tietävät ruokavalintojen vaikutuksen yleiseen fyysiseen hyvinvointiin. Samalla tavalla kannattaa tiedostaa ravinnon vaikutus henkiseen hyvinvointiin.

Esimerkiksi, hiilihydraatit vapauttavat serotoniinia. Hiilareilla on kuitenkin eroja. Suosi täysjyvästä ja kasviksista saatavaa hiilihydraattia sokereiden sijaan. Proteiini ei pelkästään kasvata lihaksia, vaan myös vapauttaa dopamiinia. Yliprosessoidut tai rasvaiset ruoat lisäävät väsymyksen tunteita. Aterioita ei yleisesti kannata jättää väliin, edes laihduttaessa. Yleisesti kannattaa tähdätä kulutukseen nähden riittävään energian saantiin ravintoaineiden tasapainoista saantia unohtamatta.

Ruokavalion muutos voi alkaa vaikka yhden ruoka-aineen tai aterian vaihdolla. Jätä limu pois ja korvaa se sitruunavedellä. Syö aamiaiseksi luonnon jugurttia marjoilla leivoksen tai valkoisen leivän sijaan. Nämä muutokset kasaantuvat pian kokonaisvaltaiseksi ruokavalion muutokseksi. Ruokavalion tueksi voi ottaa myös joitain laadukkaita ravintolisiä.

5. Ole kiitollinen

Pelkkä hyvien asioiden tiedostaminen auttaa mielentilan kohottamisessa. Aloita joka päivä miettimällä sitä, mistä olet kiitollinen. Huolimatta mahdollisista ongelmista ja haasteista, asiat voisivat olla huonomminkin. Yritä tiedostaa jokainen pieni positiivinen asia, jonka kohtaat päivän aikana, kassapalvelijan hymystä auringonpaisteeseen.

6. Hyväksy surusi

Positiivisuus on tärkeää, mutta kaikki kohtaavat vastoinkäymisiä. Se on osa elämää.  Jos kuulet huonoja uutisia, teet jonkin virheen tai koet jotain ikävää, anna itsellesi mahdollisuus surra hieman. Anna surun tuntua hetken ja mieti sitten, miten päästä eteenpäin.

7. Siivoa rojua

Siivoaminen ja tavaroiden järjestäminen on terapeuttista, tai ainakin jos et suhtaudu siihen neuroottisesti. Varaa aina silloin tällöin vartti aikaa tavaroiden oikealle paikalle laittamiseen tai turhan rojun hävittämiseen. Jos et tarvitse jotain, hankkiudu siitä eroon.

Kun ympäristösi, eli käytännössä kotisi, on hallinnassa, myös elämänhallinta tuntuu astetta helpommalta. Mitä enemmän tilaa, sitä helpompi hengittää.

8. Näe kavereita

Ihmiset ovat sosiaalisia eläimiä ja hyvät ystävät tekevät meidät onnellisemmaksi. Kaipaatko jotakuta? Ota heihin itse yhteyttä. Jos tapaaminen ei onnistu, juttele heidän kanssaan puhelimessa.

Työssäkäyvänä aikuisena ihmisten tapaaminen voi tuntua hieman kouluaikoja vaikeammalta.  Kavereita ei kuitenkaan tarvitse montaa, vaan muutama läheinen suhde riittää. Kokeile erilaista harrastetoimintaa tai vapaaehtoistyötä. Näin voit suoraan tavata samalla tavalla tuntevia ihmisiä.

Myös lemmikki voi auttaa sosiaalisen kanssakäymisen puutteessa. Jos siihen ei ole varaa tai aikaa, voit auttaa eläimiä myös vapaaehtoistyön kautta.

9. Unohda kännykkäsi

Älä tuijota koko ajan puhelinta. Oikeasti. Laita kaikki elektroniikka pois päältä, ota kuulokkeet pois korvilta, vaikka tunniksi. Anna mielen vaeltaa, lue, meditoi. Ole rauhassa.

10. Hakeudu luontoon

Puolikin tuntia silloin tällöin luonnossa auttaa piristymään ja vähentämään alakuloisuutta, säästä huolimatta. Korpeen ei aina tarvitse hakeutua, luonnoksi kyllä lasketaan metsänkin lisäksi puistoalueet tai jopa oma takapiha, jos kasvistoa on riittävästi. Jos tähän saa yhdistettyä liikuntaa, niin vielä parempi.

11. Anna hyvän kiertää

Muiden auttaminen antaa todistetusti parempaa mieltä myös itselle. Arjessa voit vaikka tietoisesti yrittää kehua muita enemmän. Voit myös kokeilla vapaaehtoistoimintaa, luovuttaa verta tai vaikka vahtia tuttujen lapsia joku päivä.

12. Pysähdy pohtimaan elämääsi

Silloin tällöin kannattaa pysähtyä ja miettiä hetki elämäänsä varsinkin nykyhetken kannalta. Miten menee, mitä oikein teet, oletko nyt onnellisempi kuin vuosi sitten? Vaikka vastaukset eivät olisi kovin lohdullisia, älä lannistu, vaan mieti miten muutat asioita.

13. Mieti päämääriäsi

Samaan tapaan kuin edellisessä kohdassa, joskus kannattaa miettiä sitä, mihin on menossa. Tavoitteet saattavat muuttua ajan kanssa ja toisaalta, ei kannata jatkaa huonompaan suuntaan menevällä polulla.

Ja muista aina tehdä sitä mitä itse haluat, et sitä mitä muut tahtovat.

14. Huolehdi kunnostasi

Sitä kuulee usein jankutusta kuntoilusta ja paremmin syömisestä yms. Faktaa vain on, että fyysinen ja henkinen hyvinvointi ovat sidoksissa toisiinsa. Tähän kuuluu kuitenkin myös yleisesti terveyden vahtiminen. Käy lääkärillä tarkastuksessa. Paikkauta reiät hampaissa, käy näkötutkimuksessa jne. Selvitä selvittämättömät asiat ja hae hoitoa sinua vaivaavin oireisiin. Näin on vähemmän stressattavaa.

15. Anna menneiden olla

Joskus kaunojen tai yleisesti menneiden on parempi antaa olla. Anteeksiantaminen voi olla auvoista. Kyse ei kuitenkaan toisen tarpeista, vaan sinusta. Kun ei tarvitse enää kantaa negatiivisia tunteita, on helpompi olla onnellinen.

Mieti suhteita lähimmäisiisi, työkavereihisi ynnä muihin. Onko sinulla jotain hampaankolossa heihin liittyen? Ehkä olisi aika korjata asioita.

Toisaalta, joskus täytyy osata jättää vanha taakseen ja mennä eteenpäin. Jos joku ei tuo elämääsi muuta kuin negatiivisuutta, on täysin oikein olla enää yhteyksissä häneen.

Joskus voi jopa vain kirjoittaa kirjeen jollekulle ja avata tuntojaan, myös vaikka tämä olisi jo menehtynyt. Tunteiden ulossaaminen on tärkeintä.

Vastaa