6 tapaa positiivisuuten loskan keskellä

hymyilevä nainen

Suomen talvi on tunnetusti pitkä, kylmä ja pimeä. Tai vähintäänkin kolean loskainen. Kevät on vielä kaukana ja jotenkin sitä pitäisi jaksaa pysyä pirteänä kaiken tämän harmauden keskellä.

Nyt voisinkin jakaa muutamia vinkkejä/tapamuutoksia, joiden avulla on helpompi ylläpitää positiivista mieltä ja selvitä kevääseen asti.

1. Tiedosta ja tee jotain

Kysy itseltäsi mikä imee sinulta mehuja juuri tämänhetkisessä elämäntilanteessasi. Ehkä joku lähipiirissäsi on hyvin negatiivinen ja laskee sinunkin mielialaasi. Tai ehkä sen vielä kirjoittamatta olevan raportin deadline on pian, etkä tiedä miten päästä alkuun.

Monissa tällaisissa tilanteissa kannattaa pohtia mitä voi konkreettisesti asialle tehdä; negatiivisen tutun kohdalla kannattaa pistää välejä poikki tai vähintäänkin alkaa viettää enemmän aikaa positiivisten tyyppien kanssa. Raportit valmistuvat yleensä parhaiten, kun sille varaa etukäteen oman aikansa, jolloin vain istut alas etkä nouse ennen kun paperi on edistynyt.

Joihinkin ongelmiin ei ole helppoa ratkaisua. Joitain asioita et voi tuosta vain korjata. Näiden kohdalla kannattaa sitten keksiä muita asioita, joita muuttaa ensin. Kun asiasi paranevat yleisesti, tulee suurempien muutostenkin teko helpommaksi. Varaa itsellesi päivästä pieni hetki sinua painaavien asioiden käsittelemiseen.

2. Ole kiitollinen pienistä asioista ja niistä, joita pidät itsestäänselvyytenä

Joskus ankeina aamuina elämä voi tuntua raskaalta ja sitä on helppo unohtaa, kuinka onnekkaita me oikein olemmekaan. Vaikka meillä länsimaalaisilla on paljon stressinaiheuttajia, meillä on myös syitä olla kiitollisia; puhdas juoma- ja pesuvesi, saatavuus tasapainoiseen ja puhtaaseen ruokaan, katto pään päällä ja niin edes päin. Kun asioita miettii vähän laajemmasta näkökulmasta, ne voi helpommin laittaa asianmukaiseen perspektiiviin.

3. D-vitamiinilisät

Tämän varman olet kuullutkin, mutta kerrattakoon; Suomen talvea varten suositellaan syötäväksi ravintolisiä, jotka sisältävät D-vitamiinia. Tätä elimistö tuottaa normaalisti auringon valon vaikutuksesta, joka tietenkin jää vähemmälle talvella. Riittävä D-vitamiinin saanti yhdistetään mm. parempaan aineenvaihduntaan ja aivojen normaaliin toimintaan. Itse käytän FitLine-sarjan Restorate-jauhetta.

4. Valoterapiaa pimeyden keskellä

Valoterapiaan soveltuvia lamppuja saa jo melko edullisesti. Kun sitä jaksaa käyttää oikein, voi hyödyn huomata nopeasti.

  • Laita lamppu sohvan tai tuolin ääreen, jossa tykkäät viettää aikaa.
  • Varaa joka päivä itsellesi hetki (väh. puoli tuntia), jolloin istut lampun ääressä.
  • Voit myös mahd. säätää lampun syttymään aamusta heräämistä nopeuttamaan.

Kun näin tekee jaksaa tehdä säännöllisesti, niin ainakin oman kokemukseni mukaan energiataso pysyy paremmin ylhäällä, mieliala kohentuu eikä pimeyden aiheuttama väsymys valtaa kehoa niin nopeasti.

5. Liiku

Ei niin yllättäen, fyysinen aktiivisuus tuo virtaa ja parempaa mieltä pimeyden keskellä (ja muutenkin.) Liikunta auttaa stressin, ahdistuksen ja jännitteiden purkamisessa. Liikunnallisen elimistökin toimii monin puoli paremmin, kuin liikkumattoman. Kun keho voi hyvin ja henkiset mutkat saa oikaistua, on helpompaa rentoutua, pysyä positiivisena ja nähdä asiat selkeämmin.

6. Toimi ja mene aina eteenpäin

Mikään ei aiheuta turhautumista, huolia ja ahdistuneisuutta kuin paikallaan oleminen ja toimettomuus. Apatia ruokkii negatiivista mielialaa.

Joten vaikka pimeimpänä vuodenaikana päämäärissä pysyminen ja unelmien tavoittelu tuntuu ekstraraskaalta, kannattaa muistaa, että nuo tunteet voi korvata optimismilla ja itseluottamuksella, kun vain hieman jaksaa painaa.

Eteenpäinkään ei tarvitse mennä suurin harppauksin. Vaikka sen tekisi askel kerrallaan, tärkeintä on vain mennä alati eteenpäin. Nuo yksittäiset askelet kasaantuvat viikkojen kuluessa vaikuttavaksi suoritukseksi pidemmällä aikavälillä.

Vastaa