Suoliston terveys ja hyvinvointi – FitLine ProB4

prebiootit

Olen jo aiemmin puhunut ravinnon ja henkisen hyvinvoinnin yhteydestä. Nuo mietteet olivat aika yleistasoisia, eivätkä pureutuneet mihinkään yksittäiseen seikkaan. Nyt haluaisin kertoa yhdestä asiasta, joka on ollut vasta pari vuotta kuuma puheenaihe; suoliston epätasapainon yhteys masennukseen, stressiin ja moniin muihin sairauksiin.

Suoliston terveyttä on ennen tarkasteltu enemmän sen välittömän merkityksen, eli ruoan kiertokulun, kannalta. Nyt on kuitenkin pikkuhiljaa herätty siihen, että suolistollamme on paljon suurempi rooli kokonaisvaltaisen hyvinvointimme kannalta kuin osasimme uskoa. Suolistossa syntyy suuri osa erilaisista välittäjäaineista ja hormoneista, eli mielemme toiminnan keskeisistä tekijöistä. Esimerkiksi serotoniini, ns. onnellisuushormoni, syntyy 90 prosenttisesti paksusuolessa. Jos suolistomme kärsii, niin se voi aiheuttaa häiriöitä ravinteiden imeytymisen ja ruoansulatuksen lisäksi myös suoraan mielialassamme.

Suoliston terveydellä tarkoitetaan käytännössä suolistobakteerien määrää ja monipuolisuutta. Ne ylläpitävät suoliston rakennetta ja toimintaa eri tavoin. Viime vuosina on löydetty useampia bakteerikantoja, joiden on nähty vaikuttavan positiivisesti masennukseen, ahdistukseen ja stressiin. Samaa aikaa näkee tilastoja, joiden mukaan puolella miljoonalla suomalaisella on ärtyvän suolen oireyhtymä ja vielä useammilla lievempiä oireita. Kun miettii kansaintautiamme masennusta ja erilaisten suolisto-ongelmien yleistymistä, on korrelaatiota vaikea olla vetämättä.

Probiootit hoitokeinona

Viimevuotisissa tutkimuksissa on näytetty, että probioottisia (suolistoa hoitavia) bakteereita syöneillä oli muita parempi stressinsietokyky. Heillä oli myös kirjaimellisesti vähemmän stressiä, johtuen alentuneista kortisolitasoista. Kortisoli on stressitilanteessa vapautuva hormoni ja pitkäaikainen, jatkuva altistus voi olla todella haitallista terveydelle.

Kuten jo totesin, suolistossamme syntyy suuri määrä aivojen tarvitsemia välittäjäaineita ja hormoneja. Tietyt probioottiset bakteerit edistävät tätä prosessia. Suoliston bakteerikannan terveydellä on vaikutus myös aineenvaihduntaan. Epätasapainossa olevat bakteerit voivat olla jopa yhteydessä diabeteksen puhkeamisen. Bakteerit auttavan ravinteita imeytymään ja säätelemään painoa.

Hyvän bakteerikannan ylläpitäminen

Suoliston bakteeritasapainosta on siis hyötyä… mutta miten korjaan epätasapainossa olevan bakteeriston?

Panosta ravintokuitujen syömiseen. Kuituja pitäisi saada yli 30 grammaa päivässä, mutta suurin osa yltää hädin tuskin 20 grammaan. Nämä tulisi saada myös eri lähteistä, ei kaikkea yhdestä kaurapuurolautasesta. Kasvikset ovat hyvä vaihtoehto. Kasvisten syönti on tärkeää muutenkin. Kuitujen lisäksi ne sisältävät muita ainesosia, jotka hoitavat suoliston limakalvoa ja bakteeristoa. Kuitujen kohdalla mainittu vaihtelu pätee tässäkin, eli pelkää jäävuorisalaattia syömällä ei saa kaikkea tarvitsemaansa.

Vaihtelu on välttämätöntä siksi, että suoliston bakteerikannan tulee olla mahdollisimman monipuolinen. Kaikki bakteeri eivät syö samaa ruokaa; eli jos syöt näennäisesti terveellisesti, mutta yksipuolisesti, se johtaa vääjäämättä suoliston bakteerien epätasapainoon yhden tai muutaman bakteerin vallatessa koko suolistosi.

Suoliston ja aivojen vuoksi kannattaa suosia myös hyviä, pehmeitä rasvoja. Rasvahapot ovat aivojen rakennusmateriaalia ja tärkeitä solutoiminnalle. Lisäksi kannattaa jättää turha sokeri ja keinotekoiset makeutusaineet pois; ne auttavat haitallisia bakteereita kasvamaan.

Probiootit apuun — FitLine ProB4

Prebiootit ovat ravintokuituja, jotka ovat poikkeuksellisen hyvä suoliston luonnollisen bakteerikannan tukijoita. Näitä kannattaa lisätä ruokavalioon jos mahdollista. Kuidut eivät kuitenkaan sovi esimerkiksi ärtyneestä suolesta kärsiville. Tällaisissa tapauksissa kuituja kannattaa lisätä vähitellen. Prebioottisia aineita saa myös muun muassa marjoista ja vihreästä teestä. Hyviä vaihtoehtoja on paljon.

Maitohappobakteerit ovat jo mainittuja probioottisia bakteereita. Ne tukevat suoliston toimintaa hoitamalla sen bakteeristoa. Maitohappobakteereita saa monista hapokkaista ruoista, kuten jugurtista, viilistä ja piimästä sekä suolakurkuista, hapankaaleista ja vastaavista kasviksista.

Itse huolehdin maitohappobakteerien saannista valmistamalla ja syömällä itse probioottista jogurttia. Tähän käytän FitLine ProB4 -jogurttia, joka sisältää neljää eri hyväksi todettua bakteerikantaa ja prebioottisia kuituja. Käytän muitakin FitLine-tuotteita hyvinvointini tukemiseen. Muun muassa FitLine Basics tukee myös suoliston toimintaa. Suosittelen näitä lämpimästi; FitLine-tuotteita myy Suomessa PM-International Finland ja valtuutetut jälleenmyyjät.

fitline tuotteet

ProB4-jogurtti on vähärasvainen ja -kalorinen, se maistuu hyvältä ja luonnolliselta ja on helppo valmistaa tuotesarjan omassa valmistusrasiassa. Valmistuksessa käytetään iskukuumennettua maitoa ja maidon rasvaisuus vaikuttaa jogurtin kiinteyteen. Yhdessä satsissa tulee kymmenen tunnin haudutuksen jälkeen noin litra jogurttia, joka säilyy jääkaapissa noin viikon. Tuohon kun lisää hieman marjoja tai leseitä niin hyvää tulee!

Varo puhtautta ja lääkkeitä

Länsimaiset ihmiset ovat nykyään miltei liian hygieenisiä. Ennen normaaliin elämään kuulunut likaisuus, joka tuli luonnossa elämisestä ja tuoreen ruuan syömisestä ilman teollista jälkikäsittelyä. Pienet, jatkuvat ”bakteerihyökkäykset” auttoivat elimistön omaa bakteeristoa kasvamaan ja vastustuskykyä kehittymään. Tässä mielessä puutarhassa mönkiminen tai marjojen syöminen suoraan puskasta ovat terveystekoja.

Sairaana kannattaa tietenkin noudattaa lääkärin määräyksiä. Antibiootteja ja peruslääkkeitä (buranat yms.) kannattaa välttää, jos mitenkään mahdollista. Antibiootit nimensä mukaan tuhoavat bakteereita, myös terveyttä edistäviä. Jos antibiootteja on pakko käyttää, niin syö samalla vahvoja probiootteja vähintään muutaman kuukauden hyvien bakteerien uudelleenkasvattamiseksi. Eikä jogurtin jatkuvasta syönnistä haittaakaan ole (voin todistaa).

Lopuksi

Jos et ole syönyt tarpeeksi maitohappobakteereita tai muita probiootteja, tai ruokavaliosi on muuten yksipuolinen, voi hyvien bakteerien kylvössä kestää jonkin aikaa. Kannattaa etsiä itselleen sopivia, hyviä ruoka-aineksia ja syödä niitä monipuolisesti. Itse tosiaan syön FitLinen ProB4:ää miltei joka päivä.

Ihmiset jaksavat aina puhua sydämen, maksan ja munuaisten terveydestä. Nyt tähän listaan kannattaa listata suolisto. Älä ala-arvioi sen merkitystä terveydellesi – niin fyysisen kuin henkisen. Toimiva ja hyvinvoiva suolisto vähentää stressihormonien määrää ja lisää onnellisuushormonin määrää aivoissasi. Tarvitseeko enempää edes sanoa?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *