Vinkkejä väsymyksen voittamiseen

vinkit väsymykseen

 

Jatkuvalla väsymyksellä voi olla monta syytä. Stressi, huono unenlaatu tai ravitsemus ja muut elämäntavat voivat kaikki aiheuttaa fyysistä uupumusta ja pistää koko kehon säästöliekille. Uupumuksen lopullinen peittoaminen vaatii usein pitkäaikaisia elämäntapamuutoksia, mutta jo pienillä teoilla voi vaikuttaa vireystilaansa. Tässä muutama yksinkertainen vinkki, joilla voit nopeasti parantaa jaksamistasi.

 

·         Syö usein: Pitkin päivää saatu energia pitää paremmin pystyssä kuin muutama lataus.  Syö aterioita ja terveellisiä välipaloja kolmen/neljän tunnin välein esim. kolmen suuremman aterian sijaan; näin vältät ähkyt ja kovat laskut, sekä jaksat paremmin.

 

·         Liiku: Väsyneenä liikunta voi tuntua ylivoimaiselta tai tyhmältä, mutta tosiaisa on, että pidemmällä aikavälillä säännöllinen liikunta parantaa aineenvaihduntaa ja tätä kautta vireystilaa. Pelkästään vartin reipas kävely säännöllisesti parantaa jaksamista ja edut vain kasvavat liikunnan tehostuessa. Kokemattoman tai huonossa kunnossa olevan kannattaa aloittaa kevyellä hyötyliikunnalla ja rakentaa pohjakuntoa muutaman viikon/kuukauden ajan. Pari tuntia liikuntaa keskitason intensiteetillä (pyöräily, hölkkä, nopeahko kävely) viikon aikana on hyvä päämäärä.

 

·         Pudota painoa: Liikunnan yleisten hyötyjen lisäksi se auttaa pudottamaan painoa. Kun vartalossa on ylimääräistä painoa, se kuormittaa kehoa ja varsinkin sydäntä, mikä voi aiheuttaa väsymystä. Mitä painavampi on, sitä nopeammin laihduttamisen konkreettiset hyödyt tulevat ilmi. Liikunnan lisäksi täytyy panostaa tasapainoiseen, monipuoliseen ja terveellisen syömiseen; aterioiden pois jättäminen tai ruoan vähentäminen on harvoin oikea ratkaisu.

 

·         Huolehdi unesta: Tämä on yksi niistä itsestään selvistä asioista, joka on harvalla kuitenkaan kunnossa. Noin kaksi kolmasosaa ihmisistä kärsii uniongelmista ja tämä aiheuttaa paljon ongelmia jaksamisen, keskittymisen ja mielialan suhteen. Monet uniekspertit kehottavat panostamaan säännöllisiin uniaikatauluihin; mene nukkumaan ja herää aina samoihin aikoihin ja luo itsellesi rytmi. Vältä pitkiä nokosia ja pyri rentoutumaan kunnolla ennen nukkumaanmenoa. Pieni liikunta auttaa nukahtamaan ja raskaita aterioita tulee välttää, jotta keho voi vapaasti levätä yön aikana.

 

·         Vältä stressiä: Stressi syö paljon energiaa. Huolimatta työn tai kotielämän kiireistä, jokaisen täytyy löytää aikaa itselleen, jolloin voi vain olla ilman huolia tai murheita. Tämä voi olla liikuntaa, kirjan lukemista, musiikin kuuntelua tai kavereiden kanssa kahvilla käymistä. Lyhyetkin mukavat hetket auttavat jaksamaan kiireiden keskellä.

 

·         Keskustele: Pieni terapia tekee kaikille hyvää. Omista huolistaan ja tuntemuksistaan keskustelu toisen kanssa auttaa sisäistämään, hyväksymään ja ymmärtämään asioita, mikä voi vähentää stressiä ja tätä kautta virkistää mieltä. Kavereihin tulee tukeutua, mutta vaikeammissa tapauksissa kannattaa kääntyä asiantuntijan (esim. psykoterapeutin) puoleen.

 

·         Jätä kofeiini pois: Jatkuvasti väsyneen kannattaa harkita kofeiinin käytön lopettamista. Kofeiini on piriste, joka kohottaa vireyttä keinotekoisesti; aidon energian tuotannolla sillä ei ole mitään tekemistä. Aloita vähentämällä kofeiinijuomien nauttimista hiljalleen kolmen viikon aikana. Tämän jälkeen jätä kofeiini kokonaan pois kuukauden ajaksi ja seuraa tuloksia. Kofeiinin käytön lopettaminen voi aiheuttaa vieroitusoireita esim. päänsärkyjen muodossa; tällöin voi harkita prosessin hidastamista, tai yrittää selvitä niistä huolimatta.

 

·         Unohda alkoholi: Muutaman paukun on sanottu auttavan nukahtamaan ja tämä on monin tavoin totta. Valitettavasti juomisen jälkeinen uni on harvoin laadukasta ja täyden kahdeksan tunnin jälkeenkin olo voi olla uupunut alkoholin seurauksena. Unohda alkoholi ennen nukkumaanmenoa, niin nukut paremmin. Suomailaisilla on varaa muutenkin vähentää juomistaan; lasillisista nauttiminen on paljon terveempää kuin kännihakuinen kaljoittelu.

 

·         Juo vettä: Vesi on elämän lähde ja monet vaivat ja negatiiviset tuntemukset saattavat olla yksinkertaista nesteen puutetta. Tankkaa säännöllisesti pelkällä vedellä (eikä esim. appelsiinimehulla). Jos et aiemmin juonut tarpeeksi vettä, tulet huomaamaan muutoksia mielialassasi, energisyydessäsi ja jopa ulkonäössäsi. Pari litraa pelkkää vettä joka päivä tekee ihmeitä.

 

Nämä ovat omien kokemusteni mukaan yksinkertaisimmat ja parhaat tavat parantaa omaa jaksamistaan elämäntilanteesta huolimatta. Kyllä kaikki tietävät, että veden juonti on hyvästä ja alkoholi pahasta, mutta käytännössä harva noudattaa näitä ohjeita. Hyvinvointi on pitkälti itsestään kiinni. Jos mikään ei tunnu auttavan, tai väsymys on todella vahvaa/jatkuvaa, niin kyse voi olla jostain vakavammasta, lääketieteellisestä ongelmasta. Tällöin tulee aina hakeutua lääkärin puoleen.

 

          Sanni

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *