Henkinen hyvinvointi ja ravitsemus

ruoka ja masennus

Ravinnon keskeisyys ihmisen fyysiselle jaksamiselle on tiedetty jo pitkään, mutta samanlaista yhteyttä ei perinteisesti ole vedetty henkisen jaksamisen kohdalle. Viime vuosina on alettu yhä enemmän tutkimaan syömistottumusten ja ruokavalion yhteyttä mielenterveyteen. Tutkijat ovat muun muassa huomanneet, että ns. länsimaalainen ruokavalio (paljon sokeria, rasvaa, ravinnepuutteita) verrattuna suositusten mukaiseen voi nostaa nuorilla masentumisriskiä jopa 80% ja erilaisten keskittymishäiriöiden riskiä miltei kaksinkertaiseksi. Myös aikuisilla on todettu samanlaisia yhteyksiä.

Ruokaa aivoille

Aivot vaativat ravintoa siinä missä muukin elimistömme. Ravinteikas ruoka rakentaa aivoja ja ylläpitää niitä toimintoja, jotka kuljettavat signaaleja aivoista kehoomme ja toisten päin. Tiettyjen ruokien ja aineiden on huomattu tekevän erityisen hyvää aivoillemme:

·         Omega 3

Aivomme koostuvat pitkälti rasvasta. Kehomme tarvitsee välttämättömiä rasvahappoja ja niitä saa vain ruoasta. Omega 3 tukee hermoston toimintaa ja dopamiinin ja serotoniinin tuotantoa. Sen on myös todettu parantavan muistia ja aivojen oppimiskykyä. Näitä rasvahappoja saa helpoiten kalasta ja levästä. Vegaaneille suositellaan pähkinöitä, kasvisöljyjä, siemeniä ja kaaliruokia.

·         Täysjyvä

Glukoosi on aivojen pääenergianlähde ja sitä saa hiilareista. Tätä energiaa kuuluu saada mieluiten tasaisesti ns. hitaasti imeytyistä hiilareista, eikä sokerista. Täysjyväleivät, tumma riisi ja kaurapuuro ovat hyviä hiilareiden lähteitä.

·         B-vitamiinit

Muun muassa B12 vitamiinin puutoksella on nähty olevan korrelaatio masennusoireiden kanssa. B12 on välttämätön serotoniinin tuotannossa; serotoniini on aivojen välittäjäaine ja vaikuttaa niin mielialaan kuin vireystilaan. B-vitamiineja saa mm. maito-m liha-, kana- ja kalatuotteista. Kasvismaitoihin lisätään yleensä B-vitamiineja.

·         Rauta

Rauta kuljettaa happea veren punasoluissa aivoihin ja muihin kudoksiin. Rautaa saa parhaiten lihasta ja vegaanisesti pinaatista.

·         Sinkki

Sinkin on huomattu olevan tärkeää varsinkin kehittyville aivoille. Puute näyttää olevan yhteydessä keskushermoston oireiluun, kuten mielialahäiriöihin. Kala, äyriäiset ja palkokasvit ovat hyvä sinkin lähteitä.

·         Probiootit

Esimerkiksi jugurteissa olevat probioottiset bakteerit edistävät suolistomikrobiston hyvinvointia. Tutkijat ovat löytäneet yllättäviä yhteyksiä suoliston ja aivojen terveydessä, joka voi johtua näiden hermoyhteydestä. Hapatettujen ruokien on huomattu mm. vähentävän stressihormoneja elimistössä.

ruoka masennus

Mieti mitä, milloin ja miksi syöt

Riittävä energian, vitamiinien, rasvahappojen ja ynnä muiden saanti auttaa jaksamaan henkisesti vaikeinakin päivinä. Tasainen verensokeri pitää vireyden korkealla ja ravinteet ruokkivat aivoja, auttaen niitä toimimaan kunnolla. Ammattiapua ja lääkitystä ei kannata koskaan ylenkatsoa, mutta jos kärsit stressistä, masennusoireista, levottomuudesta tai ahdistusoireista, kannattaa asiaa pohtia myös ravinnon kannalta.

En itse ole kärsinyt vakavista mielenterveydellisistä ongelmista, mutta stressi ja perus kaamosmasennukset ovat sitäkin tutumpia. Ennen elämäntapamuutostani ongelmia oli yleisesti jaksamisen kanssa. Varsinkin lasten asioiden ja työn tasapainottelu oli hermoja raastavaa. Kun aloin lähestymään asioita toisin ja uudistin ruokavalioni, niin virtaa alkoikin löytyä kun jostain taikalähteestä!

Aamiainen on tietenkin tärkeä. Siitä saa startin päivään ja ruokailurytmin käyntiin. Nimenomaan säännöllinen, pitkin päivää jaksotettu ateriointi pitää verensokerin kunnossa ja ehkäisee herätesyömistä tai turhaa herkuttelua. Itse syön neljä varsinaista ateriaa päivässä ja pienen välipalan tarpeen vaatiessa, vaikka omenan, jugurtin tai myslipatukan muodossa. Lisäksi otan aina aamuisin FitLine Powercoctail-juoman, josta saan runsaasti B- ja C-vitamiinit yhdessä tehokkaassa paketissa.

Se on sanomattakin selvää, että turhasta sokerista pitää luopua. Herkuttelupäiviä saa pitää, mutta yleisen jaksamisen kannalta keskipäivän sokeripommit ovat täysin hyödyttömiä. Tasaisesti saatu, hitaasti imeytyvä hiilihydraatti auttaa jaksamaan.

—–

Tässä hieman mietteitä ravinnon ja henkisen terveyden yhteydestä. Alla muutama lähde ja aiheeseen liittyvä linkki, josta voi lukea tarkemmin aiheesta. Toivottavasti tätä yhteyttä tuodaan tulevaisuudessa esiin myös terveydenhuollossa ja julkisuudessa.

          Sanni

https://www.webmd.com/mental-health/news/20150820/food-mental-health#2

https://www.psychologytoday.com/blog/real-healing/201301/healthy-gut-healthy-mind-5-foods-improve-mental-health

http://kuntoplus.fi/terveellinen-ravitsemus/aivojen-hyvaksi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *